Niezbędne
Zawsze aktywne
Plki niezbędne do funkcjonowania strony, które nie zbierają informacji o Tobie ani o Twoim systemie.
Tytuł | Czas trwania |
---|---|
1. „Jestem zwyczajnym mięśniem” | 03:20 |
2. „Dlaczego walczę” | 04:00 |
3. „Ile Olimiad” | 01:50 |
4. „Rekord jest próbą” | 02:40 |
5. „Żagiel ziemi” | 04:00 |
6. „To nas łączy | 02:40 |
18:30 |
Tytuł | Czas trwania |
---|---|
1. „W tłumie stadionu” | 03:25 |
2. „Historia dysku” | 04:40 |
3. „Maraton (Biegł przed siebie, Maraton – najdłuższa walka, Czy ludzie muszą zabijać” | 06:20 |
4. „Nad stadionem w Olimpii (Nad Stadionem w Olimpii, Spójrz na Stadionie)” | 04:35 |
19:00 |
Muzyka: Tadeusz Nalepa.
Słowa: Bogdan Loebl pod pseudonimem Piotr Trojka
Ostatni album Żagiel Ziemi jest najbardziej kontrowersyjną produkcją Breakoutu, podporządkowaną szeroko zakrojonej kampanii promującej Igrzyska Olimpijskie w Moskwie (1980 r.). Zgodnie z zamiarem pomysłodawcy – Stanisława Cejrowskiego – powstał rockowy tryptyk, odwołujący się do idei olimpijskiej, mający na celu uchwycenie i odzwierciedlenie „ducha sportowej rywalizacji”. W przedsięwzięcie zaangażowano także Budkę Suflera i Skaldów, które to zespoły również nagrały swoje albumy (Budka Suflera, Na brzegu światła, Slaldowie Drogę ludzi). W wymiarze kompozytorskim to ciekawa płyta, która dowodzi, że Nalepa był w stanie pisać również muzykę programową, podporządkowaną narzuconej tematyce. Materia muzyczna jest niezwykle zróżnicowana. Oprócz zdecydowanie rockowych utworów pojawiają się elementy muzyki folkowej i piosenki autorskiej. Doszukując się bezpośrednich wpływów muzycznych, można wskazać na pobrzmiewające echa twórczości Thin Lizzy, Bad Company. Najbardziej pokrewną z dotychczasową twórczością Nalepy wydaje się kompozycja W tłumie stadionu gdzie pobrzmiewają echa melodyki z okresu Blackoutu i pojawiają się pierwiastki bluesa w solowej partii gitary. Również blues-rockowy klasyk Ile olimpiad nie odstaje od konwencji wczesnego Breakoutu. Elementy, które powodują pewien dyskomfort to przede wszystkim problemy z frazowaniem Nalepy „gimnastykującego” się z rytmiką niektórych tekstów Loebla, który jako autor skrył się pod pseudonimem Piotr Trojka. Utwory śpiewane przez Kubasińską również falują jakością wykonania. Doskonały Ile Olimpiad, frapująca deklamacja w Maratonie i zdecydowanie słabsze Żagiel ziemi i W tłumie stadionu, gdzie słychać problemy intonacyjne oraz symptomy „zmęczenia” aparatu wokalnego. Płyta, poza kontekstem związanym z olimpiadą moskiewską - zbojkotowaną przez cały świat zachodni - budzi również mieszane wrażenia jeśli chodzi o dość specyficzną materię muzyczną i tekstową i jest albumem raczej akceptowalnym tylko przez zagorzałych fanów Breakoutu.
Opracowanie: Wojciech Kwieciński
Przejrzystość jest dla nas ważna! Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób i dlaczego wykorzystujemy Twoje dane osobowe. Pamiętaj, że masz pełną kontrolę nad ich konfiguracją - możesz dopasować ją do swoich potrzeb i preferencji.